Basic Klimvakantie – Luxemburg

In Luxemburg ben ik meerdere keren wezen klimmen. In dit verhaal was ik nog een student met een klein budget. De oplossing was om te slapen in grotten en te hiken naar het klimgebied. Lees snel verder.

Enkele jaren terug, toen ik nog midden in mijn studie zat, ben ik met drie klasgenoten naar Luxemburg vertrokken. We zijn met de auto gegaan. Aangekomen in de buurt van het klimgebied hebben we de auto in het dorp bij de school geparkeerd. We hebben al onze klimspullen gepakt plus een hoop eten. Daarna zijn we gaan hiken naar het klimgebied. Om de files voor te zijn waren we ‘s ochtends mega vroeg vertrokken en zelfs eenmaal aangekomen in Luxemburg was het nog mistig. Hikend naar het klimgebied liepen we dus door een sprookjesachtig bos.

Prachte bossen in Luxemburg - Tom Outdoor

Na een stuk gewandeld te hebben door het prachtige bosgebied in Luxemburg kwamen we aan in het klimgebied. Daar waar we voor kwamen. We zijn gaan klimmen in verschillende samenstellingen en hebben verschillende gradaties van routes geklommen. Wat ik hier het mooiste aan vind is de rust die er in vele klimgebieden is. Het gevecht met jezelf tegen de zwaartekracht waarbij je de ideale weg moet zoeken in de rotsen. De spanning die de hoogte met zich meebrengt maakt het nog leuker!

Als sporter zijnde vind ik het ook gaaf op mijzelf uit te dagen in het niveau wat ik kan bereiken. In klimmen werkt dit in gradaties van 3 t/m 9. Zo kan je jezelf goed uitdagen om een volgend niveau te bereiken. Dit vind ik een grote kick. Als ik aan het sporten ben kan ik erg prestatie gericht zijn. In het klimgebied zitten er veel uitdagende klimroutes die voor mij moeilijk zijn. Dit maakt het voor mij een leuk klimgebied.

Klimgebied Luxemburg - Tom Outdoor

Het overnachten

Na een hele dag klimmen zijn wij terug gelopen richting de auto. Hebben hier spullen gepakt om te overnachten. Vervolgens zijn we gaan hiken het bos in. Hier bevindt zich een grot waar je in kan slapen. Deze niet al te diepe grot word vaker gebruikt door klimmers. Er stond een driepoot en een vuurplek om te koken. Ook stond er een kaars om de plek te verlichten in het donker. Na hier heerlijk gegeten te hebben gingen we de slaapplaats inrichten voor de nacht.

Slapen in een grot Luxemburg - Tom Outdoor

De Klim

Vervolgens zijn we ‘s ochtends weer naar het klimgebied gehiked en hier weer gaan klimmen. Hier ben ik met Robin aan de slag gegaan met een lange route waarbij je boven de bomen uit kwam. Ik als voorklimmer ging naar boven. Met een hoop pittige stukken in de route was dit een flinke uitdaging. Als voorklimmer kan je een flinke val maken mocht je grip verliezen. Namelijk 2 keer de touwlengte boven je laatst vastgemaakte locatie. Dit brengt sowieso al extra spanning mee. Vaak in de klimgebieden in de natuur zijn de plekken om je vast te maken niet zo dicht bij elkaar. Gedurende deze route heb ik meerdere keren een gewaagde actie gemaakt terwijl ik 2 meter boven een vastgemaakt punt zat. Als je dan valt val je meer dan 4 meter. Na een lange strijd kwam ik boven.

Hierbij kwam ik boven de boomtoppen uit en kon ik uitkijken over de hele vallei. Prachtig als dit was moest ik opletten om mijn buddy te zekeren zodat deze ook veilig boven kon komen. Toen dit eenmaal was gelukt hebben wij een uur bovenop de rots genoten van het prachtige uitzicht. De rust van de natuur en dit prachtige uitzicht maakte het zalig om hier te zitten.

Uitzicht klimgebied Luxemburg - Tom Outdoor

Na een heerlijk weekend te hebben geklommen reden wij weer terug naar Nederland. Hierbij hebben wij alleen kostte gehad van de benzine voor de reis. Wat met vier man neerkwam op een weekend weg voor onder de € 20 euro per persoon.

Zou jij een basic klimvakantie willen? Heb jij wel eens in een grot geslapen? Laat het ons weten in de reacties!

Benieuwd naar andere avonturen? Lees het hier:

~ Op avontuur in eigen land – Paalkamperen

~ Wintersport naar Åre in Zweden

Tom is het liefst constant actief. Van kajakken tot mountainbiken en van abseilen tot survivallen, hij vindt het allemaal geweldig. Bovenaan zijn bucketlist staat Alaska, daar wilt hij maar al te graag naartoe. Hij gaat nooit op pad zonder zijn spork, want die komt altijd goed van pas. Deze gymdocent/buitensport coach is het liefst gewoon buiten te vinden. Ze noemen hem daarom ook wel een Tom Outdoor! Zijn passie is het delen van deze verhalen met anderen en de verhalen van andere te ontdekken! Ook hoopt hij andere goed op weg te helpen met zijn verhalen en reviews

13 thoughts on “Basic Klimvakantie – Luxemburg

1. Ideaal zo zeg, wij kamperen eigenlijk altijd op de camping als we in Luxemburg gaan klimmen. Het nadeel van Luxemburg ( bedroef dan) dat het zo ontzettend afgeklommen is, Niet raak ook natuurlijk aangezien ik hier ruim 35 jaar geleden al kwam, toen mijn vader net begon met klimmen. Wij gaan graag een weekendje klimmen in Belgie of Luxemburg.

1. Dit is bij veel gebieden in West-Europa. In Frankrijk valt het wel mee alleen zitten de bevestigingspunten ver uit elkaar wat weer wat spanning mee geeft haha!
      Wel leuk om te lezen dat jullie daar al 35 jaar geleden kwamen.

2. Wij zijn inderdaad ook wel eens in Luxemburg geweest om te trainen voor IJsland (hiken). Echt een super mooi gebied en ik snap dat je daar helemaal los kunt gaan met klimmen en wildkamperen, geweldig!