Maanlandschappen van IJsland

Enkele jaren geleden ben ik op IJsland geweest. Hier lees je een algemeen verhaal over dit avontuur. Wil je meer weten van een bepaalde activiteit? Laat het mij weten dan schrijf ik hier een uitgebreid verhaal over.

In 2014 ben ik op IJsland op vakantie geweest. Hier waren super veel gave activiteiten en bezienswaardigheden. Bijvoorbeeld de Blue Lagoon, er waren prachtige watervallen, een geiser en een wandeling over een gletsjer. Als eerst wil ik zeggen dat wij mega geluk hebben gehad met het weer. Wij hebben 2 weken lang bijna alleen maar zon gehad. Dit is voor een land als IJsland erg bijzonder.

IJsland is een vulkanisch eiland. Dit komt omdat het ligt op 2 breuklijnen, de Euraziatische- en Noord-Amerikaanse plaat. Deze duwen tegen elkaar waardoor er veel vulkaan uitbarstingen plaatsvinden. Deze uitbarstingen zorgen voor het zwarte landschap wat op veel plekken van het land goed te zien is. Er zijn zelfs zwarte stranden!

Ijsland zuidkust - Tom Outdoor

Blue Lagoon

Veel mensen hebben wel eens gehoord van de Blue Lagoon. Toch reageren mensen wel verbaasd als ze horen dat het in IJsland ligt. Wat is het dan precies? De Blue Lagoon is een heerlijk natuurlijk bad van ongeveer 35º graden. Dit is best bizar als je weet dat het in IJsland zelf zelden boven de nul graden is. Het is een must see om mee te maken als je op een vakantie richting IJsland gaat.

Blue Lagoon IJsland - Tom Outdoor

De prachtige watervallen

Er waren tijdens deze vakantie een aantal watervallen die wij hebben bezocht. We bezochten onder andere de Gullfoss, Skogafoss en de Seljalandsfoss. Dit waren de meest indrukwekkende. Bij de Gullfoss en Skogafoss stroomt er een mega grote hoeveelheid water. De Seljalandsfoss vond ik zelf heel gaaf omdat je hier achterlangs kan lopen. Deze waterval is trouwens ook terug te zien in de Videoclip van Justin Bieber. (Justin Bieber – I’ll show you) Ben nou niet bepaald fan van deze artiest maar deze videoclip vind ik prachtig en geeft een goede impressie van IJsland.

Skogafoss & Gullfoss IJsland - Tom Outdoor

Geyser

Wij hebben een geiser bezocht. In dit park zitten er meerdere bij elkaar. Dit zijn allemaal wat kleinere geisers. De grote geiser, Geyser, werkt helaas nog maar amper. Als je namelijk zeep in een geiser gooit word deze actiever. Er is voor de toeristen zoveel zeep in gegooid dat deze nog maar amper werkt. Wel waren een aantal kleinere geisers actief, zonder dat deze gestimuleerd worden voor de toeristen. Deze hebben wij meerdere keren zien spuiten. Wat erg gaaf was om te zien als er tot wel 10 meter hoog water uit de grond schiet.

IJsland Geyser - Tom Outdoor

Gletsjer avonturen

Wij hebben twee gave activiteiten gedaan op en rond de gletsjer. Als eerst hebben wij gehiked over de gletsjer. De Vatnajökull is de grootste gletsjer van Europa. Wij gingen zo’n 3,5 uur op pad met deze trip. Zijn gaan lopen over de gletsjer en hebben in verschillende grotten de gletsjer in kunnen kijken. Omdat er redelijk recent een vulkaan uitbarsting was geweest was een groot deel van de gletsjer zwart waardoor je niet het idee hebt dat je op een gletsjer liep.

Vatnajökull hiken IJsland - Tom Outdoor

Als tweede zijn we over een gletsjermeer richting de gletsjer rand gevaren. Dit was het gaafste van de hele vakantie. Met speed boten gingen we als een speer over het prachtig blauwe meer. Vervolgens zijn we dicht langs een aantal grote ijsschotsen gevaren. Als laatste eenmaal aangekomen bij de rand van de gletsjer begon alles te trillen en kwam er een enorm lawaai. Ik dacht help we zijn er geweest. Viel er een ijsschots ter grote van een bus af. Dit konden wij amper zien maar maakte dus een immens kabaal. Gaaf om te zien en mee te maken, hoewel dit wat spannend was.

Gletsjer lake Iceland - Tom Outdoor

Verdere activiteiten

Verder zijn er andere prachtige bezienswaardigheden waar we zijn geweest. We zijn bij de zwarten stranden geweest bij Vik. Dit was erg bijzonder om een strand te zien wat volledig zwart is. Ook de hoofdstad Reykjavik heeft een aantal prachtige bezienswaardigheden. Ook de basalt zuilen waren mooi om te zien. Verder was het mijn eerste vakantie dat ik in hostels verbleef. Ik vond dit erg leuk en gezellig om andere mensen te ontmoeten en om hun ervaringen te horen over dit mooie land. Verder hebben we gewandeld tussen de twee aardplaten in. Dit was bijzonder om mee te maken.

Black beach & between earthplates Iceland - Tom Outdoor

Omdat IJsland zo veel te bieden heeft is alles kort omschreven. Wil je ergens meer van weten? Laat het ons weten in de reacties!!

Benieuwd naar andere avonturen? Lees het hier:

~Een extreem bijzondere ervaring – Spitsbergen

~WINACTIE: Op avontuur in Zuid-Holland – Met begeleiding van 2SUR5 op bezoek bij Boerderij Dichtbij

Tom is het liefst constant actief. Van kajakken tot mountainbiken en van abseilen tot survivallen, hij vindt het allemaal geweldig. Bovenaan zijn bucketlist staat Alaska, daar wilt hij maar al te graag naartoe. Hij gaat nooit op pad zonder zijn spork, want die komt altijd goed van pas. Deze gymdocent/buitensport coach is het liefst gewoon buiten te vinden. Ze noemen hem daarom ook wel een Tom Outdoor! Zijn passie is het delen van deze verhalen met anderen en de verhalen van andere te ontdekken! Ook hoopt hij andere goed op weg te helpen met zijn verhalen en reviews

24 thoughts on “Maanlandschappen van IJsland

1. Blue Lagoon hebben we omwille van de drukte geskipt. We zijn naar iets gelijkaardig geweest in het noorden van IJsland (Lake Myvatn) en is zeker aan te raden als je de volledige ‘ring road’ gaat doen! Ook de gletsjerwandeling (Svinafellsjokull in ons geval) was één van de topmomenten! Mocht je ‘curieus’ zijn naar ons avonturen, je vindt ze hier: http://myoutofofficeblog.wordpress.com/tag/iceland
    Laura onlangs geplaatst…Birchbox Januari 2018: Women Women Women!My Profile

2. Grappig.. De benaming Ijsland alleen al, geeft je toch een iets koude en grimmige indruk. Super gaaf en prachtig avontuur wat je daar hebt meegemaakt! Bij deze absoluut mijn bijgeschaafde indruk 🙂

3. Die lagoon is prachtig! Wij gaan binnenkort voor 3 maand naar Mexico en de V.S! Misschien op de terugweg toch maar hier paseren. Want ik blijf maar toffe berichten hierover lezen! Waaronder deze!