Op avontuur in eigen land – Paalkampeerplaatsen

Mijzelf uitdagen was het doel van dit avontuur. Om jezelf uit te dagen moet je nieuwe dingen doen en je grenzen proberen te verleggen. Tijdens deze trip ging ik alleen op pad, ik heb wel eens eerder alleen gereisd maar sliep dan altijd in een accommodatie. Nu was de uitdaging om in mijn eentje te overnachten in de buitenlucht. Maar waar doe je dat dan precies? In Nederland is wildkamperen verboden. Wel is er een uitzondering, bij paalkampeerplaatsen mag je kamperen. Hier zitten uiteraard reglementen aan, je moet binnen 10 meter van deze paal slapen met jouw tent/bivak. Er mogen maar 3 tenten staan per paal en er mag geen open vuur worden gestookt. Je mag er maar 72 uur kamperen en je moet je afval opruimen. Meer info over de paalkampeerplaatsen vind je hier.

Ik had mijzelf voorgenomen om richting de Biesbosch te gaan, bij welke kampeerpaal zou ik later nog wel zien. Met mijn tas ingepakt (wil je meer weten over wat je meeneemt kijk dan bij reislijstjes wildkamperen) stapte ik op de mountainbike. Onderweg richting Noord-Brabant fietste ik door Rotterdam. Hierbij ben ik over de Erasmusbrug gefietst wat ik nog nooit eerder had gedaan, nieuwe dingen Check. Vervolgens reed ik langs de Kuip door Sliedrecht richting Gorinchem. Hier heb ik mijn avondeten gemaakt. Mijn avondeten was Adventure food, gedroogd eten dat alleen met kokend water een heerlijke maaltijd wordt. Van het water dat ik over heb maak ik thee, deze warmte houdt de machine (mij) op gang.

Bij Gorinchem over de brug Noord-Brabant in. Hier werd de natuur steeds mooier. Toen ik bij de Biesbosch aankwam bleek dat er al 3 tenten stonden bij de eerste paalkampeerplaats. Ik kon dus door naar een andere plek. Inderdaad ik hoor je denken, balen! Maar dat hoort juist bij de uitdaging en maakt het juist een waardevoller avontuur als je later je plekje hebt om te slapen. Onderweg naar mijn nieuwe slaapplek ging de zon al onder toen ik nog 16 km moest fietsen, wat prachtig was om te zien.

Op het moment dat het donker was kwam ik aan bij mijn slaapplaats. In het donker heb ik snel een slaapplaats opgebouwd van mijn zeil. Deze moet laag zijn zodat jij je lichaamswarmte kan behouden en ook moet deze bivak je beschermen tegen wind en regen. Omdat het donker was had ik geen rekening gehouden met de windrichting. ’s Nachts ging het harder waaien en waaide de koude wind in mijn bivak. Weer wat geleerd. Wel was de bivak laag en beschermend voor de regen. Als je jezelf uitdaagt is het niet de altijd comfortabel, maar de beleving is extra groot.

Paalkamperen

De volgende morgen ben ik begonnen met een ontbijtje aan het water om vervolgens weer op de fiets te stappen en verschillende toeristische hoogtepunten van Nederland te bezoeken. Vanuit de overnachting bij Avelingen ben ik op de fiets gestapt richting Kinderdijk. Eenmaal in Kinderdijk aangekomen vond ik het best rustig. Toen ik door het dorp heen was gereden kwam ik bij een parkeerplaats waar het wel druk was. Hier stond een twintigtal bussen. Ik reed verder en kwam bij de molenroute. Hierbij waren meer dan genoeg mensen te zien. De molenroute ben ik uit gefietst. Waarbij ik de vele molens van Kinderdijk heb kunnen bekijken, toch best mooi en bijzonder je eigen land.

Na Kinderdijk heb ik in Oud-Alblas een fluisterboot gehuurd, dit kan bij De Krom. Ik ben gaan varen richting Bleskensgraaf (Wie kent het niet?) Over de Alblas varende kwam ik langs mooie huizen, oude molens en prachtige natuur. Net voorbij Bleskensgraaf heb ik nog een kopje thee gemaakt en ben ik weer terug gaan varen.

Teruggekomen bij de bootverhuur ben ik weer gaan fietsen richting huis. Onderweg naar huis ben ik langs mijn zusje gefietst waar mijn opa en oma op bezoek waren. Tijdens dit avontuur heb ik veel nieuwe ervaringen opgedaan, mijn grenzen verlegd en dat samen geeft mij grote voldoening! Jezelf uitdaging is soms zwaar maar uiteindelijk levert het meer op! De grote afstand die ik te fiets heb afgelegd met bepakking was pittig maar was het zeker waard. Een overzicht van de route hieronder:

Totaal aantal gefietste kilometers: 217 km

Zou jij gebruik maken van paalkampeerplaatsen? Heb jij wel eens in de open lucht geslapen? Laat het ons weten in de reacties!

Tom is het liefst constant actief. Van kajakken tot mountainbiken en van abseilen tot survivallen, hij vindt het allemaal geweldig. Bovenaan zijn bucketlist staat Alaska, daar wilt hij maar al te graag naartoe. Hij gaat nooit op pad zonder zijn spork, want die komt altijd goed van pas. Deze gymdocent/buitensport coach is het liefst gewoon buiten te vinden. Ze noemen hem daarom ook wel een Tom Outdoor! Zijn passie is het delen van deze verhalen met anderen en de verhalen van andere te ontdekken! Ook hoopt hij andere goed op weg te helpen met zijn verhalen en reviews

18 thoughts on “Op avontuur in eigen land – Paalkampeerplaatsen

1. Ik zou het zeker eens willen doen! Nu weet ik ongeveer hoe de regelgeving in Nederland werkt. Wie weet trek ik samen met mijn vriend komende zomer wel naar Nederland om te gaan kamperen!

1. Is inderdaad niet heel bekend. Toch ben ik op verschillende plekken geweest maar waren er altijd andere mensen.

2. Ik heb niet eerder van paalkampeerplaatsen gehoord. Wel goed dat er op die manier toch een mogelijkheid is om ‘wild te kamperen’. Ik vind het wel stoer zo alleen, zou het zelf denk ik niet durven 🙂

1. Precies! Helemaal alleen was het hier niet. Er stonden ook nog 2 andere tentjes.
      Alleen in een donker bos is een stuk spannender kan ik vertellen!

3. Wat een interessant onderwerp! Ik ben zelf helemaal niet zo van het kamperen, maar ergens lijkt het me ook wel heel gaaf om eens te doen. En dan niet op een camping, maar zoals jij, in de natuur. Goed dat ik nu weet over paalkampeerplaatsen. Ik dacht dat ik overal wel een tent mocht opzetten.

4. In de herst vorig jaar heb ik voor het eerst 3 dagen gefiets, tentje mee en geslapen op een paalkampeerplek in Flevoland. Erg leuk om een keer te doen. Deze paalkampeerplek ligt midden in de bossen en is zonder gps locatie haast niet te vinden. Er zijn geen bordjes die je de weg wijzen. Het geeft echt een avontuurlijk gevoel. Ik wil het zeker nog eens doen.